Βάζει τα κλάματα, ουρλιάζει εκνευρισμένο, κλωτσάει το παιχνίδι; Μήπως αυτές είναι μερικές από τις αντιδράσεις του παιδιού σας όταν χάνει σε κάποιο παιχνίδι;
Σε ένα βαθμό, η τάση αυτή είναι φυσιολογική και αναμενόμενη. Κανείς δεν θέλει να χάνει, πόσο μάλλον ένα μικρό παιδί που αναζητά την ταυτότητά του, σε σύγκριση μάλιστα με τους συνομηλίκους του. Σε αρκετά παιδιά, όμως, είναι αρκετά διογκωμένη. Δυσκολεύονται πολύ να δεχτούν ότι έχασαν και ότι δεν ήταν τέλειοι και άριστοι, στο παιχνίδι ή στην κάθε δραστηριότητα.
Υπάρχουν διάφοροι παράγοντες που κάνουν κάποια παιδιά να δυσκολεύονται περισσότερο να δεχτούν την ήττα. Μπορεί να είναι στοιχεία της προσωπικότητας, όπως ο εκρηκτικός χαρακτήρας ή η τελειομανία ή το γεγονός ότι δεν είχαν πολλές ευκαιρίες να αποδεχτούν την ήττα τους. Για παράδειγμα, η καθημερινή ζωή σε μια «μικρή κοινωνία» τριών αδερφών κάνει πιο εύκολα κατανοητό στο παιδί ότι οι πιθανότητες να κερδίσει κάποιος στο «φιδάκι» είναι μοιρασμένες στα τρία και πως το φυσιολογικό είναι να κερδίζουν όλοι εναλλάξ. Ένα μοναχοπαίδι δεν έχει τις ίδιες ευκαιρίες να βιώσει και να μάθει την ήττα.
Οι ισορροπίες στις οποίες καλείστε να κινηθείτε όταν το παιδί σας έχει πρόβλημα με την ήττα δεν είναι εύκολες. Πρέπει από τη μία πλευρά να το μάθετε να χάνει με μεγαλύτερη αξιοπρέπεια και αυτοσεβασμό κι από την άλλη να μην μειώσετε το κίνητρο αυτοβελτίωσης και ανάπτυξης. Δεν είναι εύκολο. Τα παιδιά θέλουν συνέχεια να κερδίζουν επειδή θέλουν να νιώσουν υπερήφανα, να νιώσουν ότι κατακτούν ακόμη μία δύσκολη κορυφή ή ακόμη κι επειδή έχουν συνηθίσει να ακούν πάρα πολλά «μπράβο».
«Η ήττα βοηθά ένα παιδί να αναπτύξει τις αξίες της επιμονής αλλά και της κατανόησης» εξηγεί ηΚάρολιν Λάντις, κλινική ψυχολόγος στο UH Rainbow Babies & Children’s Hospital και συμπληρώνει: «Ακόμη κι αν το παιδί δείχνει τρομερά πληγωμένο εκείνη την στιγμή θα το ξεπεράσει γρήγορα. Αντί να το παρηγορήσετε, αφήστε το να νοιώσει τον πόνο της ήττας και βοηθήστε το να ανακάμψει βελτιώνοντας τη συμπεριφορά του».
Εκεί που θα πρέπει να αναλάβετε δράση είναι όταν παρατηρείτε πως το παιδί επιμένει στην ίδια άσχημη αντίδραση όταν δεν είναι ο (μοναδικός) νικητής και εάν παρατηρείτε ότι αυτό αρχίζει να επηρεάζει τις σχέσεις του με τους φίλους του, π.χ. επιμένει για πολύ καιρό ότι «δεν θέλω να ξαναπάμε να παίξω με το Νικολάκη» ή παραιτείται οριστικά από παιχνίδια που δεν του χάρισαν την πρωτιά, από το φόβο της ήττας.
Υπάρχουν πολλά πράγματα που μπορείτε να πείτε στην περίπτωση που το παιδί δυσκολεύεται με την ήττα. Μπορείτε να προσπαθήσετε να το φιλοσοφήσετε και να πείτε «Θα κερδίσεις την επόμενη φορά» – αλλά δεν μπορείτε να το υποσχεθείτε. Μπορεί να μην νικήσει την επόμενη φορά ή την φορά μετά από αυτή. Και όταν το παιδί σας δεν μπορεί να σας εμπιστευτεί έχετε χάσει μια μεγάλη μάχη.
Μπορείτε να πείτε επίσης: «Θα το ξεχάσεις αύριο». Αλλά μπορεί και να μην το ξεχάσει κι έτσι αποδυναμώνετε εν γένει την αξία των συναισθημάτων, των αρνητικών, αλλά και των θετικών. Μπορείτε να προσπαθήσετε να παρηγορήσετε το παιδί σας λέγοντας «Λυπάμαι που έχασες. Ξέρω ότι αισθάνεσαι άσχημα.» Αλλά αυτό μπορεί να λήξει τελείως τη συζήτηση. Όταν προτείνετε στο παιδί σας πώς να νιώθει, το αποτρέπετε από το να εξερευνήσει τι είναι αυτό που το κάνει να αισθάνεται όπως αισθάνεται όταν χάνει.
Οι στρατηγικές αυτές είναι αναποτελεσματικές επειδή δεν απευθύνονται στην αιτία του προβλήματος, το οποίο στην πραγματικότητα δεν είναι το γεγονός ότι χάνει ή κερδίζει αλλά το πώς αισθάνεται. Τι μπορείτε να κάνετε που να είναι πιο αποτελεσματικό;
- Όλοι κάποτε χάνουν
Αν το παιχνίδι βασιζόταν περισσότερο στην στρατηγική και όχι στην τύχη τότε είναι καλύτερα να συζητήσετε με το παιδί τι θα μπορούσε να είχε κάνει διαφορετικά. Πείτε: «Αναρωτιέμαι, τι θα γινόταν εάν είχες κουνήσει αυτό το πιόνι» κι αφήστε το εκείνο να κάνει μετά τους συλλογισμούς. Έτσι δεν θα νοιώσει ότι επικρίνεται και πιθανότατα να πάρει και ένα σημαντικό μάθημα στρατηγικής γιατί θα έχει καταλήξει μόνο του στα δικά του συμπεράσματα.
- Τα παρατάω
Μπορείτε επίσης να του θυμίσετε ότι στο ποδόσφαιρο και το μπάσκετ οι επαγγελματίες παίκτες συνεχίζουν να παίζουν όποιο κι αν είναι το σκορ, όσο απογοητευμένοι κι αν είναι. Ρωτήστε το επίσης πως θα ένοιωθε εκείνο εάν ο συμπαίκτης του τα παρατούσε στη μέση στερώντας του την ευκαιρία να κερδίσει; «Ακόμη και τα πολύ μικρά παιδιά θα σας απαντήσουν ότι θα ένοιωθαν άσχημα» εξηγεί η Λάντις.
- Δεν είμαι καλός
Εκμεταλλευτείτε και άλλες ευκαιρίες. Όταν για παράδειγμα βλέπετε έναν αγώνα ποδοσφαίρου στην τηλεόραση τονίστε ότι οι παίκτες και των δύο ομάδων δίνουν τα χέρια πριν και μετά τον αγώνα, ανεξαρτήτως αποτελέσματος. Όσο περισσότερο βλέπουν το πνεύμα της ευγενούς άμιλλας τόσο ευκολότερο είναι να το ακολουθήσουν και τα ίδια.
- Δεν είναι δίκαιο… έκλεψε
Αντί να εστιάσετε στο παιχνίδι ή να υποθέτετε πως νιώθει, ρωτήστε το πώς νιώθει. Αφού μιλήσει για το τι αισθάνεται, στρέψτε την προσοχή του στο άλλο άτομο ρωτώντας «Πως νομίζεις ότι νιώθει ο φίλος όταν λες ότι κέρδισε επειδή έκλεψε;» Το παιδί σας μπορεί να αναγνωρίσει ότι το άλλο παιδί μπορεί να νιώθει θυμωμένο ή λυπημένο. Αυτό είναι μια καλή αρχή. Τώρα ρωτήστε «Ο φίλος σου κερδίζει μερικές φορές ή συνέχεια;» Το πιο πιθανό να αναγνωρίσει το παιδί σας ότι κερδίζει μερικές φορές. Μετά ρωτήστε «Μπορείς να σκεφτείς κάτι διαφορετικό να του πεις για να μην αισθάνεται θυμωμένος ή πληγωμένος;»
Αυτού του τύπου οι ερωτήσεις μπορεί να βοηθήσουν τα παιδιά να καταλάβουν το νόημα του να κερδίζεις ή να χάνεις σκεπτόμενα στο ευρύτερο περιβάλλον τα συναισθήματα τα δικά τους αλλά και των άλλων. Με αυτό τον τρόπο μαθαίνουν να είναι καλοί κερδισμένοι και καλοί χαμένοι. Εστιάζοντας στα αισθήματα του παιδιού σας θα δεχτεί ότι ενώ είναι ωραία η αίσθηση του να κερδίζει, παραμένει ο ίδιος άνθρωπος και όταν χάνει.
Πηγή: www.letsfamily.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου